Po raz kolejny oszuści wykorzystali brak wymaganej ostrożności w sieci. Do świeckiej komendy stawił się 77-letni mieszkaniec powiatu. Mężczyzna został oszukany na kwotę ponad 12 tysięcy złotych.
Tym razem poszkodowany, zachęcony ogłoszeniem wystawionym na portalu społecznościowym, nawiązał kontakt z brokerem, który zaproponował inwestycję pieniędzy w akcje. Mężczyzna nieświadomy tego, że może paść ofiarą oszusta, zgodził się na przelew pieniędzy. I tak początkowo przelał na wskazane przez oszusta konto niemal 1000 zł - mówi Joanna Tarkowska z KPP w Świeciu.
Następnie oszust namówił 77-latka do zainstalowania określonego oprogramowania.
Otworzyła się wówczas furtka, ponieważ wszedł w posiadanie danych konta bankowego. Dzięki temu mógł wykonywać na nim operacje. W rezultacie oszust wyprowadził z konta wszystkie oszczędności mężczyzny - dodaje policjantka.
Jak się okazuje - to nie pierwszy taki przypadek. W ten sam sposób, w styczniu, 47-latek z powiatu świeckiego, mieszkający obecnie za granicą, stracił 24 tys. funtów. W sierpniu 50-letni mężczyzna, chcąc zainwestować, „pozbył się” z konta 147 tysięcy złotych. Natomiast 41-latek, dając się oszukać, stracił z oszczędności ponad 7 tys. złotych, a drugie tyle będzie musiał spłacać, ponieważ oszust zaciągnął pożyczkę na jego konto.
- Jeśli korzystasz z urządzeń z dostępem do Internetu, pilnuj swoich haseł dostępowych.
- NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego, danych logowania oraz kodów jednorazowych.
- Nie wpisuj nigdzie numeru swojej karty i numeru kodu zabezpieczającego CVV.
- Pamiętaj, żeby weryfikować kto i co do Ciebie pisze.
- Ignoruj wiadomości od obcych i nigdy nie otwieraj linków w nich zawartych.
- Zwrócić uwagę na poprzestawiane litery, dodatkowe kropki, błędy, czy brak polskich znaków.
- Za każdym razem wyloguj się z aplikacji po zakończeniu jej użytkowania. Pamiętaj, tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje.
- Jeśli masz jakieś wątpliwości dotyczące prawdziwości otrzymanej wiadomości, lepiej skontaktować się z infolinią firmy, która rzekomo wysłała Tobie wiadomość.
- Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku.
- Jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania do zdalnej obsługi pulpitu, możesz być pewien, że to oszustwo. Pracownik banku nie prosi o zainstalowanie tego typu oprogramowania.
- Kieruj się zdrowym rozsądkiem.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]